Sightseeing Vaucluse - Godes, Village Bories en Abbay de Senanque

13 september 2023 - Villes-sur-Auzon, Frankrijk

Men zegt vaak dat de nacht een afspiegeling is van de dag. Voor mij was het in ieder geval een onrustige nacht, mijn lijf voelde dat er een grote inspanning was geleverd en ik kon moeilijk tot rust komen. Of was het gewoon de adrenaline die nog in het lijf zat?
Maakt ook niet uit….om half negen schoven we onder het grote afdak aan de grote witte houden tafel voor het ontbijt, samen met twee Belgische stellen. Het begint te wennen….we keuvelen over wielrennen. Hebben Belgen veel verstand van al hebben ze zelf geen ‘koersfiets’. Prachtig woord!

Het betrekt wat en we besluiten naar de markt in Sault te gaan om het leuke plaatsje te bekijken en lekker te lunchen. Onderweg zien we nauwelijks iets door een complete wolkbreuk, het is 14 graden buiten en als ook blijkt dat het tot in de middag regent in Sault slaan we af naar het zuiden waar het droger lijkt. We bezoeken het plaatsje Godes die zich l’un des Plus Beaux Village de France mag noemen. Het ligt prachtig tegen een rots aan en de gele steen van de huizen matcht mooi met het landschap. We slenteren door het plaatsje en lunchen er. Daarna rijden we naar Village Bories, de hutten die uit de 17e eeuw stammen en volledig opgetrokken zijn met plaatselijke stenen via de zogenaamde stapelwerkconstructie. Arme boeren mochten grond ontginnen vanwege graantekorten en bouwden met de stenen, vrijgekomen van hun akker, hutten voor dieren en of tijdelijke bewoning tijdens de seizoenen. Hierbij worden de stenen gestapeld zonder specie of bindmiddel Heel knap hoe het ronde dak niet instort. Het is hier bloedheet, wat een verschil met vanmorgen.
De beroemde Abbaye de Senanque is vlak bij dus we bekijken ook dit prachtige kloostercomplex met zijn (nu gekortwiekte) lavendelvelden. In de zomer schijnt het een komen en gaan te zijn van bussen vol Aziaten die zich laten fotograferen voor de lavendelvelden.  Via een prachtige route, een soort kloof, afgewisseld met wijnstokken en lavendelvelden, rijden we naar huis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl