Bonjour La France! -Naar de markt in Bedoin-

11 september 2023 - Villes-sur-Auzon, Frankrijk

La France, we zijn er weer! Wat is dat lang geleden!
Een passender start van een vakantie in de Vaucluse dan een ochtend naar de markt in Bedoin kun je je bijna niet voorstellen. Bedoin, aan de voet van De Mont Ventoux, heeft een heerlijke streekmarkt waar locals en toeristen massaal op afkomen. We dompelen ons onder en bij de eerste twee kramen heb ik mijn mand al gevuld met mooie doeken en een topje. George gaat op zoek naar een terras voor een café en een journal en ik vergaap me aan kramen vol zeepjes uit Marseille; prachtige potterie en lavendelzakjes voor in de linnenkast, lavendelbosjes, lavendelhoning, lavendel, lavendel, lavendel….Strengen gedroogde knoflook en lokale groente. Herkenning uit onze vorige vakanties in Zuid Frankrijk! We lunchen een zeer smakelijk plat du jour voor slechts 15 euro (en de fles Perrier voor €6,50) en genieten van de reuring van de markt.
We spotten de 1e wielrenners die waarschijnlijk de Ventoux opgaan. Zij wel vandaag…wij wachten nog een dag.
Gisteren, na een zeer vlotte reis (we waren vergeten hoe vlot je over de tolwegen rijdt, niks geen Baustelle, vraag me niet wanneer ze dat dan wel doen) zagen we de Kale Berg al vanaf de snelweg. Prachtig lag hij daar met zijn witte kale bovenkant in de zon. Hij lijkt helemaal niet steil; waar heeft iedereen het toch over? Toch hebben we beiden last van een kriebel in onze maag. We moeten snel dat ding bedwingen………’dan hebben we het maar gehad’. We moeten om onszelf lachen; je kunt jezelf wat aandoen!
Ons stekje in een gehucht net onder het dorpje Blauvac is een B&B met drie kamers en een gite. De kamers hebben ramen tot aan de grond en een prachtig uitzicht op de Ventoux! Zondag verkassen we naar de gite en hebben dan ook een keuken. Het complexje van de Nederlands eigenaren Rob en Jolanda heeft een bescheiden maar prima zwembad en aan de grote eettafel op de veranda wordt iedere ochtend een ontbijt geserveerd. Gewoon aanschuiven en socializen….mmmwwww….ff wennen. Met het ontbijt zelf is niets mis: lekker brood, Nederlandse pindakaas, abrikozenjam voor George en yoghurt en fruit.

We hebben de pasta achter de kiezen, de wieleroutfit ligt klaar en zo vroeg onder de wol. Morgen gaat het gebeuren!